2014. május 27., kedd

Nyugati Grund

2013 tavaszán pályáztam a Budapest Ösztöndíj Programra, amelynek célja, egy kölcsönös segítségadás: a fővárosi önkormányzat külső konzulenst és anyagokat biztosít, a hallgató ezért cserébe olyan témát dolgoz ki, amelyre a fővárosnak jelenleg szüksége van. Innen indult 2013 nyarán-őszén az én diplomamunkám. A kiírt témám az alulhasznosított és használaton kívül területek átmeneti hasznosítása volt, és ehhez kellett egy nekem tetsző budapesti területet választanom. Első körben a Duna part tetszett meg nagyon és az ehhez kapcsolódó Albertfalvi felhagyott régészeti terület. Nagyon tetszett a helyszín: víz és elvadult növényzet. Viszont az aktuális kérdések és valami újszerű gondolat kifejtésére nem volt célszerű a terület. Ezért ősszel újra nyomozni kezdtem valami izgalmasabb terület irányába. A fővárosi önkormányzatnál Deák Krisztina, a konzulensem segített sokat ebben, elirányított Garay Mártonhoz, aki barnamezős területekkel foglalkozik. Az újonnan felmért használaton kívüli területek hosszú listájából végül a Nyugati Pályaudvar mögötti elhagyott vasúti terület tetszett meg, amelyre korábban a Kormányzati negyed tervei készültek.

Innen indult a nagy kalandom.. a Nyugati Grund projekt. Az első félév sűrű sulis feladatai mellett csak lassacskán sikerült megismernem a területet, januártól indult a munka oroszlánrésze. Kiderült, hogy a téma nagyon is aktuális, hiszen a főváros és a terézvárosi önkormányzat is nagy terveket szőtt a területhez, amely időközben a Nyugati Grund nevet vette fel.

A folyamatos kutatómunka mellett (könyvtárazás, térképek beszerzése, terület bejárás.. tájolódás) workshopok szervezése is beindult a terület hasznosításának megtervezésére. Ezek a közös munkák jó táptalajt biztosítottak az egyéni munkámnak is, ami év végére egy diplomatervvé kellett összeálljon.

A workshopok szervezésébe nagyon gyorsan belefolytam én is. Az elsőnél még csak az anyagok összeállításában segítettem, a másodikban meg már munkacsoportot is vezettem. Huh.. volt nagy izgalom :) DE ennyiféle emberrel egy helyen.. nem csak találkozni, hanem tervezni is élmény volt!!

Az első WS-ról itt lehet néhány benyomást olvasni és képeket nézegetni:
itt nem csak a WS-ról olvashattok, hanem egy fajta kitekintést is nyújt, nagyon érdekes!!

Érdekessége, hogy a területen zajlott, az egész Grundot ellepték az emberek, mint a hangyák, úgy nyüzsögtek :) Jó volt látni! Remélem, amikor megnyílik a Grund, akkor is ekkora lesz az érdeklődés.




A második WS már a tervezést célozta meg. A folyamatot (ütemezés), a közösséget (közösségi tervezés, közösség bevonása) és modellt (magát a területet) terveztük. Én a modell csoportban voltam, amelyben funkciókat és az üzemeltetésre vonatkozó infókat is összegeztük.



Erről itt olvashattok egy rövid összefoglalót:
és hangulatképek:

A munkálatok során kialakult egy kis csoport is, aki ezeket a WS-okat szervezi és kezében tartja az egész folyamatot. Itt a szervezetek képviselői és szakértők gyűltek össze: a fővárosi önkormányzat, a terézváros, a civil szervezetek és a KÉK (Kortárs Építészeti Központ) képviselői illetve építészek, tájépítészek, mint szakértők. (A tájépítészeket én képviselhetem, ami nagy megtiszteltetés és öröm nekem :) )
A további workshopok szervezése is folyamatban van.. de egyelőre a szerződés kötések zajlanak a VI. kerület a Magyar Vagyonkezelő Zrt. és a Főváros közreműködésével.

Rengeteg munkával elkészült a diplomamunkám is!! =) A tablókat majd hamarosan a blogon is bemutatom.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése